Pierwiastek na straży całego organizmu – o cynku słów kilka

Pierwiastek na straży całego organizmu – o cynku słów kilka

Wpływ cynku na sprawne działanie organizmu jest nieoceniony. Wspiera układ nerwowy, funkcje rozrodcze, poprawia kondycję włosów, a także pomaga w utrzymaniu dobrego wzroku. Jak rozpoznać niedobór cynku i w jaki sposób uzupełnić pierwiastek?

Jakie są objawy niedoboru cynku?

Cynk można znaleźć głównie w roślinach strączkowych, mięsie, jajach i produktach zbożowych. Dieta uboga w te produkty może narazić na niedobór pierwiastka. Ostrożne powinny być osoby na diecie wegańskiej, sportowcy, kobiety w ciąży oraz osoby z upośledzonym wchłanianiem z jelit (np. przy chorobach układu pokarmowego). Najczęstszymi objawami niedoboru cynku są:

– trudność w gojeniu się ran,
– zaburzenia psychiczne,
– zaburzenia pamięci i koncentracji,
– słaba odporność,
– zła kondycja włosów i paznokci,
– choroby skórne.

Jak uzupełnić niedobry cynku?

Rozpoznanie u siebie powyższych objawów powinno skłonić do wykonania badań potwierdzających niedobór. Konsultacja lekarska może okazać się pomocna w dobraniu dawki. Jaki cynk wybrać? Najlepiej dostarczać go wraz z żywnością. Jeśli jednak jest to niemożliwe, warto wybrać tabletki z pierwiastkiem w formie cytrynianu lub glukonianu – najlepiej przyswajalne.

Warto kontrolować poziom cynku w organizmie, by dokonywać rozsądnych decyzji dotyczących suplementacji.