Jak zregenerować się po treningu?

potreningówka

Jak zregenerować się po treningu?

Nie od dziś wiadomo, że niemal każdy wysiłek fizyczny może przynieść szereg zalet, takich jak: zwiększenie wydolności organizmu, budowanie masy mięśniowej, poprawienie ruchomości w stawach, wzmocnienie układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, a także wyrzut endorfin oraz ogólne polepszenie samopoczucia organizmu. Dla zachowania sprawnego ciała warto więc włączyć jak najwięcej aktywności do życia codziennego.

Obecnie wiele osób decyduje się na bardzo intensywne treningi siłowe i interwałowe, która poza walorami zdrowotnymi, przynoszą zadowalające efekty w aspekcie estetycznym, rzeźbiąc ciało i uwydatniając mięśnie. Wybierając taki rodzaj ćwiczeń należy jednak pamiętać, że z uwagi na ich intensywność, są one dla organizmu silnie obciążające i po treningu warto zwrócić uwagę na to, aby odpowiednio wspomóc regenerację ciała.

Potreningówka – kiedy ją stosować?

Żeby pobudzić organizm do regeneracji, potreningówkę powinno się zastosować tuż po zakończonym treningu. Zaraz po skończonych ćwiczeniach w ciele otwiera się tak zwane „okno anaboliczne”, które wyjątkowo sprzyja przyswajaniu składników odżywczych. Zadaniem posiłku czy suplementu potreningowego jest zmaksymalizowanie tego efektu. Dzięki zawartości mikro i makroelementów, procesy anaboliczne zostają utrzymane na wysokim poziomie, co sprzyja budowaniu masy mięśniowej. Wśród korzyści, jakie daje stosowanie takich preparatów, wymienia się: szybszą regenerację i uzupełnienie witamin, minerałów oraz glikogenu mięśniowego. Dodatkowo składniki w nich zawarte wyciszają ciało i umysł, które często pobudzone są jeszcze wiele godzin po treningu.

Co jest w składzie?

potreningówka

Potreningówka może być doskonale zbilansowanym posiłkiem, który każdy może przygotować sobie sam, jednak aktualnie na rynku dostępne są gotowe mieszanki w postaci proszku, który po wymieszaniu z wodą zamienia się w smacznego shake’a. Wybór takiego produktu pozwoli nie tylko zaoszczędzić czas, ale będzie także gwarancją, że do organizmu dostarczone zostały wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Poszczególne mieszanki różnią się od siebie i każdy trenujący może dopasować je do własnych potrzeb, jednak najczęściej można znaleźć w nich:

  • pełnowartościowe białko 
  • węglowodany
  • elektrolity
  • witaminy i minerały
  • adaptogeny

Dla kogo?

Kto powinien sięgnąć po suplementy potreningowe https://swiatsupli.pl/regeneracja-potreningowa/c177? Przede wszystkim osoby, które ćwiczą siłowo, uprawiają sporty sylwetkowe, trenują crossfit, czy narażają się na długotrwały, obciążający organizm wysiłek. Preparaty te są jednak dość bezpieczne i nie mają wielu przeciwwskazań. Osobami, które nie powinny stosować tego typu produktów są kobiety w ciąży i karmiące piersią. Jeśli cierpi się na alergie pokarmowe, warto skonsultować wybór suplementu z dietetykiem.

Relax, take it easy…

Z pewnością włączanie do diety suplementów potreningowych przez osoby intensywnie ćwiczące jest świetnym pomysłem, ale poza tym można też zadbać o regenerację i wyciszenie w inny sposób. Po zakończeniu ciężkiego treningu warto dać sobie trochę czasu na uspokojenie oddechu. Świetnym pomysłem będzie włączenie strechingu do rutyny treningowej. Rozciąganie nie tylko zwiększy zakres ruchu w stawach i zapobiegnie kontuzjom, ale też poprawi postawę ciała, która może być nieprawidłowa przez zbyt mocno napięte mięśnie. Poza tym streching wpływa bardzo korzystnie na obniżenie poziomu stresu w organizmie, co dodatkowo koi umysł. Jak powszechnie wiadomo, zrelaksowane ciało to zrelaksowany umysł, a zrelaksowany umysł to… dobry sen! Każdy, kto trenuje na siłowni i oczekuje efektów, na pewno nie raz słyszał od swojego trenera o niezwykle istotnej, regenerującej mocy snu.