Przyjaciele naszych mięśni – ale czy tylko? Kilka słów o batonach wysokobiałkowych

batonik wysokobiałkowy

Przyjaciele naszych mięśni – ale czy tylko? Kilka słów o batonach wysokobiałkowych

Białko jest podstawowym budulcem naszego organizmu, a co za tym idzie – także i mięśni. Mianem „białka” lub zamiennie „proteiny” określa się grupę związków chemicznych, których podstawową jednostką składową są niezbędne dla życia aminokwasy. Ciało człowieka w naturalnych warunkach nie może dobrze funkcjonować bez odpowiedniej podaży białka, dlatego tym bardziej trzeba kontrolować spożycie tych związków chemicznych przy częstym i intensywnym wysiłku fizycznym. Odpowiednia ilość białka w diecie korzystnie wpływa na przyrost masy mięśniowej, pomaga też mięśniom zregenerować się po ciężkim treningu. Nie zawsze jednak prostym zadaniem jest ułożyć swój codzienny jadłospis w taki sposób, by zawarte w nim proteiny pokrywały zapotrzebowanie naszego ciała. Jednym ze sposobów rozwiązania tego problemu może okazać się wprowadzenie do diety batonów wysokobiałkowych.

Mała forma, wielka moc!

Tradycyjne, spotykane praktycznie w każdym sklepie słodycze, zawierają w swoim składzie przede wszystkim węglowodany, natomiast batony wysokobiałkowe (tutaj), jak sama nazwa sugeruje – są bardzo dobrym źródłem protein (w jednej porcji znajduje się zwykle ponad 10 gramów białka – oczywiście jego ilość zależy przede wszystkim od jakości produktu). Jednocześnie nadal mamy tu do czynienia ze słodyczami – jest to więc świetne rozwiązanie, kiedy dotknie nas apetyt na słodki smak. Łączymy więc w ten sposób przyjemne z pożytecznym – zaspokajamy żądzę cukru, jednocześnie odżywiając swój organizm dużą dawką aminokwasów. 

Kolejnym atutem tych słodyczy jest forma – dzięki niewielkim rozmiarom można je zabrać ze sobą wszędzie. Mogą być naszym stałym kompanem w czasie wizyt na siłowni, ale także smaczną przekąską, która zawsze będzie czekać w kieszeni kurtki czy w torebce. Można je zabrać ze sobą na dalekie piesze wycieczki czy też wysokogórskie wędrówki, gdzie będą stanowić zastrzyk potrzebnej w tych warunkach energii. 

Tylko dla osób aktywnych? To mit!

Fakt, że dany rodzaj pożywienia zawiera podwyższoną ilość białka, wcale nie klasyfikuje go od razu w kategorii „tylko dla sportowców” lub „wyłącznie dla osób budujących masę”. Komu jeszcze można więc polecieć te słodycze?

batonik proteinowy
  • Ze względu na znacznie mniejszą ilość cukru można tego typu słodycze polecić osobom chorym na cukrzycę lub ze stwierdzoną insulinoopornością (oczywiście jest to produkt, którego spożycie warto skonsultować z lekarzem prowadzącym).
  • Również osoby, które aktualnie są na redukcji kalorycznej mogą sięgnąć po tego typu przekąski, trzeba mieć jednak na uwadze, że kaloryczność tych produktów jest dość wysoka. 
  • Ze względu na to, że batony te zawierają zwykle białko pochodzenia roślinnego, jest to też dobry sposób na uzupełnienie tych składników u wegan i wegetarian – szczególnie na początku przygody z tego typu sposobem odżywiania trudno jest dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość protein.
  • Kolejną grupą, której te produkty mogą pomóc są kobiety w ciąży – rozwijający się płód potrzebuje składników budulcowych, z tego powodu zapotrzebowanie na białko u ciężarnych rośnie. 
  • Warto też wspomnieć, że osłabiony organizm również potrzebuje więcej niż zwykle protein – są one niezbędne do odpowiedniej jego regeneracji.

Czy może to być jedyne źródło aminokwasów w diecie?

Zdecydowanie nie – nic nie jest w stanie zastąpić nam zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Nie ma tu innej alternatywy. Doskonałym źródłem protein, a co za tym idzie – aminokwasów -są mięso, jaja, nabiał i rośliny strączkowe. Jednak jako uzupełnienie diety, w sytuacji, kiedy nasze zapotrzebowanie na białko jest wysokie, batony te spełniają swoje zadanie bardzo dobrze.